Elektrische Deelauto – wat kost het?

Een passend abonnement voor iedereen

Een eigen auto voor de deur hebben staan is kostbaar: afschrijving, wegenbelasting, verzekering, onderhoud en reparatiekosten.

Een 5 jaar oude middenklasser (VW Golf) kost zo’n € 450 per maand, ook als deze stil staat; meer dan € 15 per dag voor stilstaan…

Met een elektrische auto van Soester Energie sluit je een abonnement af en betaal je daarnaast voor het gebruik. Dat is inclusief opladen, verzekeren, onderhoud en belasting.
Met het voordeelabonnement staat er voor € 1,- per dag een auto voor je klaar. Met het plusabonnement voor € 2,- per dag. Zonder zorgen! Geen onverwachte kosten meer. Gebruikers besparen als snel tot honderden euro’s per maand!
Lees hier de resultaten uit een onderzoek onder de autodelers.

Onze abonnementen en de tarieven:

Hoe meld je je aan?

Je meldt je aan als lid van SOEN met als optie ‘Elektrische deelauto’s’. Hier vind je het aanmeldformulier.
De contactpersoon van de deelauto’s neemt contact met je op om jouw lidmaatschap en mobiliteitsbehoefte te bespreken, zodat je een goede keuze kunt maken welk abonnement het beste bij je past. De contactpersoon maakt je - als je dat wilt - lid van onze deelauto whatsapp groep. Jij neemt vervolgens een abonnement naar keuze op de MobiGo deelauto’s. Vanaf dat moment staan alle elektrische deelauto’s in jouw omgeving tot je beschikking. In de appgroep wisselen we ideeën en mogelijkheden uit om mobiliteit duurzaam te maken. Mocht je een elektrische deelauto willen reserveren en die is bezet, dan kan je hier ook vragen of je de auto van een van de andere deelnemers kunt gebruiken. Daarover hebben we afspraken gemaakt. Tot nu toe gaat dat altijd goed!

Zo ga je op weg

Je reserveert een auto via de app voor de tijd dat je ermee weg wilt.

Je vindt de auto op zijn standaard plek aan de laadpaal. Als je wilt gaan rijden, open je de auto met de app. Je haalt de stekker uit de auto en de laadpaal en de kabel gaat in de kofferbak. Nu kun je rijden.

Aan het eind van de rit zet je de auto op de vaste plek bij de laadpaal. Je sluit de kabel aan op de auto en de laadpaal. Het laden is inclusief dus je vindt de laadpas in de auto. Je houdt de laadpas bij de laadpaal en vervolgens sluit je de auto af met de app.

Aan het eind van de maand krijg je een factuur met je ritgegevens.

Toelichting bij de abonnementen:

De uur- en km-tarieven zijn afhankelijk van het gekozen model auto. We beschikken op dit moment over twee auto's: een Opel Corsa-e en een wat grotere Peugeot e-2008.

Bij reservering en gebruik van een auto betaal je de tarieven per uur en per kilometer die bij jouw abonnement en de gereserveerde auto horen.

Het dagtarief is het maximale tarief dat je betaalt voor de gereserveerde tijd binnen 24 uur (dat hoeft niet op één dag te zijn). Reserveer je een auto voor bijvoorbeeld 16 uur, dan betaal je het dagtarief in plaats van 16 x het uurtarief. Ook bij het dagtarief betaal je voor de gereden kilometers.

Bij meerdaagse reizen betaal je per 24 uur (onafhankelijk van het startmoment) het genoemde bedrag in bovenstaande tabel + extra uren buiten elke 24u. Bijvoorbeeld: een reservering van 26 uur is het dagtarief + 2 uur. Naast deze tarieven betaal je het tarief per gereden km.

Voor elke huisgenoot betaal je bij een abonnement:

  • Basisabonnement: € 5,00 + gebruikskosten
  • Voordeelabonnement: € 5,00 + gebruikskosten
  • Plusabonnement: € 5,00 + gebruikskosten

Per gebruiker (hoofdgebruiker en huisgenoten) wordt een aparte factuur opgesteld en via automatische incasso maandelijks afgeschreven.

Voor eigen rekening komen de parkeerkosten, boetes en bij niet verhaalbare schade maximaal € 300,= eigen risico per gebeurtenis.

Handig voor ondernemers (ZZP en MKB) en bedrijven: per gebruiker wordt een aparte BTW factuur opgesteld. Zakelijk en privégebruik kan met verschillende accounts gesplitst worden.

Als je als ondernemer het abonnement voor meer dan 10% zakelijk gebruikt dan mag je de abonnementskosten als zakelijke kosten opvoeren en de BTW terugvragen. Er geldt géén bijtelling voor het (privé)gebruik van de auto.

Voorbeelden:

Joop’s 2e auto – 1.300 km per jaar
De familie Splinter heeft twee auto’s, de 2e auto staat bijna altijd stil. Joop en Kirsten besluiten om de 2e auto weg te doen. Een deelauto biedt de flexibiliteit als ze toch beiden op hetzelfde moment weg willen. Joop gebruikt de deelauto gemiddeld 3 uur per week en 1.300 km per jaar. Hij kiest voor het Basisabonnement. De 2e auto, een compacte middenklasser kostte ongeveer € 225 per maand; met een Opel Corsa-e deelauto van Soester Energie is hij € 95 per maand kwijt. Hij bespaart dus zo’n € 130 per maand ofwel bijna 60%! Lees verder voor meer voorbeelden.

Sarah – 2.500 km per jaar
Sarah denkt wel eens aan het kopen van een auto voor die ritten die net te onhandig zijn op de fiets, zoals haar trainingen op dinsdag- en donderdagavond. Een deelauto biedt een mooi alternatief. Die auto (een Opel Corsa-e) gebruikt Sarah dan gemiddeld 5 uur en 2.500 km per jaar. Zij kiest voor het Voordeelabonnement. Daarmee is zij maandelijks ongeveer € 150 kwijt. Een eigen auto zou haar maandelijks € 245 kosten. Ze bespaart dus € 95 per maand; zo’n 39%.

Mieke en gezin – 7.000 km per jaar
Mieke werkt 2 dagen parttime, 20 km verderop in het ziekenhuis. Lastig met OV en de fiets. De auto is fijn, ook voor boodschappen. Mieke rijdt 5.000 km per jaar en heeft de auto dan 10 uur per week in gebruik. Zij stapt over op een duurzame deelauto. Haar man Thomas en zoon Mikel doen alles met de fiets en OV, maar gebruiken die auto dan ook af en toe. Individueel rijden ze de Corsa-e maar als ze als gezin op pad gaan dan nemen ze de Peugeot e-2008. Bij elkaar 7.000 km per jaar en 12 uur per week. Mieke kiest het Plusabonnement, waarbij de huisgenotenabonnementen inclusief zijn. Samen betalen ze ongeveer € 285 per maand. Een flinke middenklasser zou per maand € 425 kosten. Mieke bespaart dus € 140 per maand, zo’n 33%. Per jaar bijna € 1.700.

Bekijk de verschillen per maand voor Joop, Sarah en Mieke in onderstaande grafiek:

Voor een uitgebreide berekening wat het jou kan opleveren, kun je gebruik maken van de website van de ANWB. In het algemeen geldt dat een deelauto tot zo’n 12.500 km per jaar voordeliger is dan het bezitten van een eigen auto.

Lees hieronder het artikel over twee autodelers in Zeist. Ze maken nu samen gebruik van de deelauto’s in de buurt, waarbij ze voorheen een eigen brandstofauto gebruikten. Van 12.000 km in de brandstofauto naar autodelen en € 175 per maand besparen met meer mobiliteit.