Elektrische Deelauto – hoe werkt het?

SOEN en MobiGo

De abonnementen en de kosten

Deze auto's worden in Soest ingezet door onze partner MobiGo uit Zeist. Je sluit een gebruikersovereenkomst af met MobiGo.

Er zijn 3 abonnementen, van 10, 30 of 60 euro per maand. Voor huisgenoten betaal je 5 euro extra per maand. Daarnaast betaal je MobiGo naar gebruik: je betaalt voor elke gereden kilometer en voor elk uur dat je de auto gebruikt. Verder zijn er geen kosten, ook niet voor het opladen van de deelauto!
Bekijk in detail wat het kost in de informatie over abonnementen op de MobiGo website.

Het warme netwerk

SOEN beheert de auto's in Soest. Voor deze service word je verplicht lid van SOEN. Het lidmaatschap kost € 25,00 per jaar.

Als abonnee op onze deelauto's krijg je toegang tot het "deel een auto met je buren" netwerk, waarin je contact hebt met medegebruikers van de deelauto's in Soest. Hoe werkt dat?
Je wordt opgenomen in een Whatsapp groep waarin je kan praten met andere deelauto gebruikers. Je kan bijvoorbeeld met elkaar overleggen over de beschikbaarheid van deelauto's of laten weten als de laadpaal bezet is en een deelauto tijdelijk ergens anders staat.  Ook zijn er bewoners in de groep die bereid zijn om een privé-auto's te delen (tegen een vergoeding en een en een klein bedrag voor een dag-verzekering). Hierdoor is er altijd een auto voor je beschikbaar, ook als de elektrische deelauto's bezet zijn.

Eén keer per jaar organiseert SOEN een "deel een auto met je buren" borrel, waardoor je je mede-deelautogebruikers in Soest nòg beter leert kennen!

Hoe meld je je aan?

Je schrijft je in als deelautogebruiker bij MobiGo en kiest het best passende abonnement. Hier vind je het inschrijfformulier.
Een deelauto beheerder van SOEN neemt contact met je op om je te introduceren in het gebruik van een deelauto. De contactpersoon maakt je - als je dat wilt - lid van onze deelauto whatsapp groep.
Vanaf dat moment staan alle elektrische deelauto’s in Soest tot je beschikking. In de appgroep wisselen we ideeën en mogelijkheden uit om mobiliteit duurzaam te maken. Mocht je een elektrische deelauto willen reserveren en die is bezet, dan kan je hier ook vragen of je de auto van een van de andere deelnemers kunt gebruiken. Daarover hebben we afspraken gemaakt. Tot nu toe gaat dat altijd goed!
Je meldt je aan als lid van SOEN met het aanmeldformulier.

Zo ga je op weg

Je reserveert een auto via de app voor de tijd dat je ermee weg wilt.

Je vindt de auto op zijn standaard plek aan de laadpaal. Als je wilt gaan rijden, open je de auto met de app. Je haalt de stekker uit de auto en de laadpaal en de kabel gaat in de kofferbak. Nu kun je rijden.

Aan het eind van de rit zet je de auto op de vaste plek bij de laadpaal. Je sluit de kabel aan op de auto en de laadpaal. Het laden is inclusief dus je vindt de laadpas in de auto. Je houdt de laadpas bij de laadpaal en vervolgens sluit je de auto af met de app.

Aan het eind van de maand krijg je een factuur met je ritgegevens.

Voorbeelden:

Joop’s 2e auto – 1.300 km per jaar
De familie Splinter heeft twee auto’s, de 2e auto staat bijna altijd stil. Joop en Kirsten besluiten om de 2e auto weg te doen. Een deelauto biedt de flexibiliteit als ze toch beiden op hetzelfde moment weg willen. Joop gebruikt de deelauto gemiddeld 3 uur per week en 1.300 km per jaar. Hij kiest voor het Basisabonnement. De 2e auto, een compacte middenklasser kostte ongeveer € 225 per maand; met een Opel Corsa-e deelauto van Soester Energie is hij € 95 per maand kwijt. Hij bespaart dus zo’n € 130 per maand ofwel bijna 60%! Lees verder voor meer voorbeelden.

Sarah – 2.500 km per jaar
Sarah denkt wel eens aan het kopen van een auto voor die ritten die net te onhandig zijn op de fiets, zoals haar trainingen op dinsdag- en donderdagavond. Een deelauto biedt een mooi alternatief. Die auto (een Opel Corsa-e) gebruikt Sarah dan gemiddeld 5 uur en 2.500 km per jaar. Zij kiest voor het Voordeelabonnement. Daarmee is zij maandelijks ongeveer € 150 kwijt. Een eigen auto zou haar maandelijks € 245 kosten. Ze bespaart dus € 95 per maand; zo’n 39%.

Mieke en gezin – 7.000 km per jaar
Mieke werkt 2 dagen parttime, 20 km verderop in het ziekenhuis. Lastig met OV en de fiets. De auto is fijn, ook voor boodschappen. Mieke rijdt 5.000 km per jaar en heeft de auto dan 10 uur per week in gebruik. Zij stapt over op een duurzame deelauto. Haar man Thomas en zoon Mikel doen alles met de fiets en OV, maar gebruiken die auto dan ook af en toe. Individueel rijden ze de Corsa-e maar als ze als gezin op pad gaan dan nemen ze de Peugeot e-2008. Bij elkaar 7.000 km per jaar en 12 uur per week. Mieke kiest het Plusabonnement, waarbij de huisgenotenabonnementen inclusief zijn. Samen betalen ze ongeveer € 285 per maand. Een flinke middenklasser zou per maand € 425 kosten. Mieke bespaart dus € 140 per maand, zo’n 33%. Per jaar bijna € 1.700.

Bekijk de verschillen per maand voor Joop, Sarah en Mieke in onderstaande grafiek:

Voor een uitgebreide berekening wat het jou kan opleveren, kun je gebruik maken van de website van de ANWB. In het algemeen geldt dat een deelauto tot zo’n 12.500 km per jaar voordeliger is dan het bezitten van een eigen auto.

Lees hieronder het artikel over twee autodelers in Zeist. Ze maken nu samen gebruik van de deelauto’s in de buurt, waarbij ze voorheen een eigen brandstofauto gebruikten. Van 12.000 km in de brandstofauto naar autodelen en € 175 per maand besparen met meer mobiliteit.